Pandangan tentang Surat Misterius
Mereka bersifat sastera disingkat atau dipendekkan. Sekitar seperempat (1/4) dari Bab Al-Qur'an didahului oleh surat-surat misterius yang disebut Muqatta'at . Mereka juga dipanggil sebagai surat terputus dan terputus. Huruf-huruf ini, 14 dalam bilangan, terdiri tepat separuh huruf abjad Arab.
Huruf-huruf ini dibacakan mengikut abjad. Tiga bab bermula dengan hanya satu huruf, sepuluh dengan dua huruf, dua belas dengan tiga huruf, dua dengan empat huruf, dan dua dengan lima.
Terdapat banyak tafsiran. Teori berlimpah. Dan hingga ke hari ini, banyak sarjana berurusan dengan mereka. Inilah tafsiran dan pendapat yang lebih umum:
1) Lihat Konservatif
Menurut pandangan ini, surat-surat ini berasal dari Mutashaabih, Baiklah, apakah itu Mutashaabih?
Ayat-ayat Mutashaabih tidak jelas, tak terbatas atau samar-samar. Inilah muhkam yang jelas dan mudah difahami. Jadi, hanya Tuhan yang tahu maksudnya, dan kita tidak tahu.Kami hanya membaca surat-surat, dan mengelakkan spekulasi atau tekaan, mempercayakan makna kepada Tuhan menyebabkan kita manusia adalah makhluk yang tidak mampu.
Satu riwayat yang menyokong Abu Bakar " Setiap buku mempunyai rahasia di dalamnya, dan rahasia Al-Qur'an berada dalam muqatta'at."
Fahraddin ar-Razi mengkritik pandangan ini. "Tidak mungkin Allah memasukkan sesuatu dalam bukunya yang ciptaannya tidak akan mengerti, kerana Allah adalah yang telah memerintahkan kita untuk merenungkan buku ini dan mencari petunjuk daripadanya. Ini tidak boleh dicapai kecuali dengan memahami maksudnya. "
2) I'jaz'ul Al-Qur'an
I'jaz adalah perkataan Arab yang diterjemahkan sebagai mukjizat atau tidak dapat dipertahankan, oleh itu, I'jazul Al-Qur'an bermaksud keimanan Al-Quran. Inimibality of Quran adalah kepercayaan bahawa tidak ada kata atau kata-kata manusia dapat menandingi Quran dalam kandungan atau bentuknya dan membuktikan Quran sebagai semata-mata perkataan Allah.
Orang Arab diingatkan bahawa Quran ini terdiri dari huruf mereka dan kata-kata adalah sama dengan kata-kata mereka, tetapi ia tidak boleh ditiru dalam gaya dan prosa. Oleh itu, surat-surat ini bertujuan memaparkan sifat ajaib Al-Quran.
Dalam hampir semua bab di mana huruf-huruf ini berlaku, ayat seterusnya menyebutkan Al-Qur'an Sebagai contoh,
"Alif, Lam, Meem. Inilah Kitab yang tidak ada keraguan, petunjuk bagi mereka yang menyedari Allah " (Baqarah 2.1-2)
Baqillani adalah salah satu penyokong pandangan ini. Beliau berkata bahawa huruf-huruf ini sama separuh abjad seolah-olah dikatakan siapa yang menganggap bahawa Al-Quran bukan mukjizat, biarkan dia mengambil separuh lagi dan membentuk ucapan yang dapat bersaing dengan Al-Qur'an.
3) Pandangan "Phonetical-Etymological"
Huruf Arab mempunyai makna tersendiri. Sebagai contoh, Alif digunakan untuk bertanya;M juga, seperti dalam ma (apa) dan manusia (yang) tetapi juga menunjukkan pluraliti pada akhir banyak kata ganti; L sering digunakan untuk penolakan, seperti dalam la (tidak), lam(tidak) dan lan (tidak pernah). Pertimbangan sifat asas kata-kata Arab dapat membantu menerangi huruf misterius. " AL M " mungkin merujuk kepada proses soal siasat, penolakan dan asimilasi atau bertanya soalan, mengatakan tidak kepada beberapa perkara dan akhirnya mengimbangi idea yang menentang.
4) Pandangan Numerologi
Huruf Arab secara tradisinya mempunyai kesamaan numerik, dan ini menimbulkan ilmu pengetahuan numerologi, yang dianggap sebagai sesat oleh umat Islam ortodoks. Ia juga dipanggil kaedah Abjad. Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani telah menyatakan kaedah ini palsu dan tidak boleh dipercayai.
Mengikut pandangan ini, mereka telah digunakan untuk membuat spekulasi tentang peristiwa sejarah dan masa depan, termasuk tarikh Hari Penghakiman! Tidak perlu dikatakan, semua tafsiran seperti ini kelihatannya bersifat subjektif dan sangat spekulatif, belum lagi sangat kontroversial!
5) Pendekatan mistik
Surat-surat itu mempunyai sifat fonetik yang berbeza tetapi ini mempunyai pantulan dalam misteri Ilahi. Sebagai contoh, salah seorang pengulas Sufi Ash'ari Sufi al-Qushayri merenungkan sifat huruf alif dalam alm . Di satu tempat, alif itu dapat dilihat sebagai seorang hamba yang setia berdiri sendiri dalam ibadah di hadapan Tuhan. Di tempat lain, al-Qushayri menganggap alif sebagai tanda unik keunikan tunggal Tuhan yang sama sekali berbeda dari semua makhluk lain.
6) Lihat Sumpah
Allah telah bersumpah dengan surat-surat ini. Dalam erti kata lain, surat-surat ini mempunyai tujuan yang sama seperti sumpah-sumpah lain dalam Al-Quran seperti "vav, ya". Pandangan ini disangkal kerana ini bukan cara yang betul yang digunakan oleh orang Arab untuk bersumpah, dan oleh itu pendapat ini nampaknya tidak mempunyai berat badan.
7) Lihat "Singkatan"
Surat-surat ini adalah dari nama-nama Allah. Ada laporan dari Ibn Abbas seperti "alif, lam, mim" menunjukkan tiga nama: Allah, Lateef dan Majeed. Tetapi laporan ini tidak sahih.
Pendekatan lain, mereka mempunyai makna tertentu. Sebagai contoh, Alif ra ra, ana allah ara . Saya tuhan, saya lihat. Alif lam mim, Ana allah alam, saya adalah Tuhan yang saya tahu. Alif lam mim dad, Ana allah alam wa afdal , saya Allah, lebih mengetahui dan lebih baik.
8) Nama-nama Paparan Al-Quran
Mereka adalah dari nama-nama Al-Qur'an. Ibn Qutayba (d. 276/889) yang dianggap sebagai al-Kalbi (d. 146/763) pandangan bahawa huruf khy-'-s sebenarnya singkatan untuk diterapkan kepada Al-Qur'an, huruf bermaksud 'cukup (kafin), membimbing (hadin), bijak (hakim), mengetahui ('alim), sahih (sadiq) Kitab Suci'.
8) Baffling Disbelievers
Mereka dimaksudkan untuk membingungkan orang kafir. Orang-orang kafir berkata: "Janganlah kamu mendengarkan al-Qur'an ini, dan janganlah berkata-kata semasa membaca (bacaan) bahawa mungkin kamu akan mengalahkannya". Quran 41-26
Pendapat ini adalah satu yang munasabah, tetapi sekali lagi tidak ada bukti kukuh untuk menyokongnya. Inilah pendapat Razi.
9) Nama Bab Lihat
Mereka adalah nama-nama bab tersebut. Boleh dikatakan Bab Ya-Seen, Bab Taa Haa.Walaupun ini mungkin salah satu tujuan muqatta'at dapat digunakan, ia tidak benar-benar menjelaskan makna muqatta'at. Juga kurang daripada satu pertiga daripada bab-bab sebenarnya bermula dengan huruf-huruf ini, oleh karena itu ini tidak dapat menjadi tujuan utamanya.
10) Menarik perhatian
Mereka digunakan untuk menarik perhatian. Muqataa'at bukan fenomena yang dimulakan oleh Al-Qur'an; penyair Arab Jahiliyyah sekali-sekala menggunakan huruf ini pada awal puisi mereka untuk menarik perhatian puisi.
Juga, orang-orang Arab pada zaman Nabi tidak pernah mempersoalkan muqataa'at walaupun mereka mencuba segala-galanya untuk merendahkan Nabi, dan para sahabat tidak pernah meminta penjelasan dari surat-surat ini dari Nabi. Ini menunjukkan bahawa mereka tidak hairan dengan surat ini, kerana mereka biasa menggunakannya dalam puisi Jahilliyah.
11) Lihat Monogram
Theodor Nöldeke percaya setiap set huruf adalah monogram untuk individu manuskrip Qur'annya yang dirujuk oleh Zayd b. Thabit dalam menyusun Al-Qur'an. Menurut bacaan ini, alr adalah sebenarnya alz , yang pada gilirannya berdiri untuk al-Zubayr, sementara almr adalah singkatan untuk al-Mughira. Kedua-dua lelaki ini adalah sahabat-sahabat ksatria nabi yang terkenal dan setiap set huruf sepatutnya mewakili seorang ahli akademik terkemuka masyarakat Islam awal.
RUJUKAN:
Hasan, Usama (2010). "Pengenalan kepada Al-Quran"
Qadhi, Abu Ammaar Yasir (1999). "Pengantar Ilmu Al-Quran"
Akgul, Muhittin (2006). "Mukattaa Harfleri ve Kur'an Icazindaki Yeri"
Mainiyo, Attahir Shehu; Shuni, Muhammad Dahiru (2014) "Analisis Surat-surat Misteri Al-Quran"
Massey, Keith "Penyiasatan Baru ke dalam Surat Misteri Al-Quran"
Nguyen, Martin. "Penekanan Huruf al-muqatta'a: Polyalensi dalam Tradisi Sunni Tafsiran Al-Qur'an"
Aziz, Farhat (2008). "Surat Misteri Al-Quran dan Titik Pandang para Orientalis"
DIA (Ensiklopedia Islam) http://www.islamansiklopedisi.info/
No comments:
Post a Comment