Muqatta'at - Surat Terjadi
Muqatta'at (Bahasa Arab: ت مقط عا ) adalah gabungan huruf yang unik yang muncul pada awal 29 surah (bab) dari Al-Qur'an. Muqatta'at secara harfiah bermaksud disingkat atau dipendekkan.
Daripada 28 huruf abjad Arab, tepatnya separuh muncul sebagai muqatta ' , sama ada secara tunggal atau dalam kombinasi dua, tiga, empat atau lima huruf. Empat belas huruf adalah: أ ح ر س ص ط ع ق ك ل م ن ه ي ( alif , ha, ra , dosa, sedih, ta, ain, qaf , kaf , lam, mim , nun, ha, ya ).
Surat-surat individu pada permulaan beberapa Surah adalah di antara perkara-perkara yang pengetahuannya yang lengkap yang disimpan oleh Allah hanya untuk diriNya. Ini dilaporkan dari Abu Bakr, `Umar,` Uthman, `Ali dan Abdullah Ibn Mas`ud . [Tafsir Ibn Kathir ]
Abu Bakr berkata: "Dalam setiap kitab suci kitab terdapat [ misteri] misteri - dan misteri Al-Qur'an [ditunjukkan] di bukaan [beberapa] surah . " [ Zarkashee ]
Gabungan huruf atau huruf tunggal yang terjadi pada permulaan beberapa bab, 29 dalam semua, dipanggil muqatta'at . Satu pendapat ialah huruf-huruf ini adalah singkatan berdiri untuk perkataan. Orang-orang Arab menggunakan huruf yang sama dalam ayat-ayat mereka. Singkatan diketahui oleh semua bahasa, satu-satunya keunikan penggunaannya dalam literasi Arab adalah bahawa huruf-huruf membawa makna yang berbeza di tempat-tempat yang berbeza, dan makna diputuskan dalam setiap kes oleh konteksnya. Begitu pendapat Ibn Abbas (disebut oleh Abu Hayyan dalam tafsirnya). Abdullah ibn Abbas & Ibn Mas'udbersetuju dalam menafsirkan alif lam mim yang berlaku dalam Bab 2, 3, 29, 30, 31 dan 32 dari Al-Quran yang bermaksud saya, Allah, yang Maha Mengetahui, alif berdiri untuk ana , lam untuk Allah, dan mim untuk a'lam (T afsir Tabari & Abu Hayyan ), masing-masing yang pertama, huruf pertengahan dan terakhir kata-kata yang mereka berdiri.
Muqatt'at (surat terputus) berlaku pada awal dua puluh sembilan surah dalam al-Quran. Huruf-huruf ini, empat belas dalam bilangan, terdiri tepat separuh huruf abjad Arab. Beberapa tafsiran & pendapat dibincangkan di bawah:
1) Surat-surat ini berasal dari Mutashabih dan hanya Allah yang tahu makna penuh mereka. Abu Bakr as- Siddeeq berkata; "Setiap buku mempunyai rahsia di dalamnya dan rahsia Al-Quran adalah pada permulaan surah (dalam muqatta'at )" (dilaporkan oleh Az-Zarkashee ). Walau bagaimanapun, walaupun pendapat ini adalah yang paling selamat, ia tidak menolak kemungkinan huruf-huruf ini mempunyai maksud dan makna. Fakhr ad- Deen ar Raazee berkata; "Tidak mungkin Allah memasukkan di dalam kitab-Nya sehingga ciptaan-Nya tidak akan mengerti, kerana Allah adalah Dia yang memerintahkan kita untuk merenungkan Kitab-Nya dan mencari petunjuk daripadanya. Ini tidak boleh dicapai kecuali dengan memahami maksudnya. "[ Tafsir Kabir dan Az-Zarkashee ]
2) Mereka berdiri untuk makna tertentu. Kadang-kadang mereka adalah akronim untuk frasa. Sebagai contoh; alif lam meem bermaksud Ana Allahu A'lam (I, Allah, Tahu) - [dinyatakan oleh Ibn Abbas di Tafsir Tabari & Abu Hayyan ]. Dalam Surah Al- A'raf [ ch.7 v.1] Alif lam mim sedih bermakna saya, Allah, adalah Yang Maha Mengetahui, Yang Benar. Sedih bermaksud Sadiq , yang bermaksud Sejati, janji yang tidak akan gagal, atau untuk Afsal , Penentu Terbaik, atau untuk Sabur , yang bermaksud Allah Pasien yang memberi waktu kepada orang jahat. [Ibn Abbas - Tafsir Abu Hayyan ].
3) Mereka dimaksudkan untuk membingungkan orang kafir. Orang-orang kafir selalu berkata;
"Janganlah kamu mendengarkan al-Quran dan suramkanlah di tengah-tengahnya, supaya kamu dapat mengalahkan Al-Quran." [ Surah Fussilat ch.41 v.26]
Demikianlah Allah menurunkan surat-surat ini untuk membingungkan orang kafir. Pendapat ini sangat mudah dan pendapat A r Raazee di tafsirnya.
4) Mereka merujuk kepada separuh abjad yang lain. Dalam erti kata lain, orang Arab diingatkan bahawa Quran ini terdiri daripada huruf mereka, dan kata-kata adalah sama dengan kata-kata mereka, tetapi ia tidak boleh ditiru dalam gaya dan prosa. Oleh itu, surat-surat ini bertujuan untuk memperlihatkan pengetahuan terhad manusia, dan pengetahuan yang tidak terhingga tentang Allah dan sifat ajaib Al-Quran. Untuk menambahkan berat kepada penjelasan ini, diperhatikan bahawa, dalam kebanyakan surah di mana huruf-huruf ini berlaku, ayat seterusnya menyebutkan Quran. Imam al- Baaqillaanee berkata;"Huruf-huruf ini betul-betul separuh abjad, seolah-olah dikatakan; Sesiapa yang menganggap bahawa Al-Quran bukan mukjizat, hendaklah dia mengambil bahagian yang lain dan membentuk ucapan yang boleh bersaing dengan Al-Quran. "[ Yasir Qadhi - Pengenalan kepada Sains Al-Quran ]
Ini pendapat intipati muqatta'at adalah pendapat Baydawi dan Qari Al- Kisai (d. 189 H) . [ Yasir Qadhi ]
Kebijaksanaan di sebalik menyebutkan huruf-huruf ini pada permulaan Surah , tanpa menghiraukan makna-maknanya yang tepat dari surat-surat ini, adalah bahawa mereka memberi kesaksian kepada keajaiban Al-Qur'an. Sesungguhnya, hamba-hamba tidak dapat menghasilkan sesuatu seperti Al-Quran, walaupun ia terdiri daripada surat-surat yang sama dengan mana mereka bercakap antara satu sama lain. Pendapat ini disebut oleh Imam Ar-Razi Ibn Abi Hatim dalam Tafsirnya yang mengaitkannya dengan Al- Mubarrid dan beberapa ulama lain . Al- Qurtu juga bersetuju dengan pendapat ini. Qari Al- Kisa'I bersetuju denganpendapat ini . Selain itu, Imam dan ulama Abu Al-'Abbas Ibn Taymiyyah dan Sheikh Al-Hafiz Abu Al- Hajjaj Al- Mizzi bersetuju dengan pendapat ini. Al- Mizzi memberitahu Ibn Kathir bahawa ia juga pendapat Sheikh Al-Islam Ibn Taymiyyah . [Tafsir Ibn Kathir ]
Al-Quran mencabar seluruh umat manusia berkenaan dengan pengarangnya, dengan berani menyatakan:
Katakanlah: "Sekiranya manusia dan jin bersama-sama menghasilkan sejenis Al Qur'an ini, mereka tidak dapat menghasilkan seperti itu, walaupun mereka saling membantu." [Al-Quran 17:88]
"Jika anda mempunyai keraguan tentang wahyu yang telah kami hantarkan kepada hamba Kami , maka buat satu bab seperti itu - tanyakan apa penyokong anda selain daripada Tuhan - jika anda benar-benar mengira anda boleh. Jika anda tidak dapat melakukan ini - dan anda tidak akan pernah - maka berhati-hati dengan Api yang disediakan untuk orang-orang kafir, yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu. " [ 2 ]
"Atau mereka berkata:" Dia (Nabi Muhammad ) telah membuatnya (Al-Quran ini)? "Tidak! Mereka tidak percaya! Biarlah mereka membuat bacaan seperti itu (al-Quran) jika mereka benar. " [ S urah at- Toor (The Mount) 52: 33-34 ]
Cabaran ini merujuk kepada pelbagai keajaiban dalam Al-Qur'an, bahkan dalam bab yang paling kecil, yang memberikan kita alasan yang baik untuk mempercayai bahawa itu adalah dari Tuhan. Sebahagian daripada sebab-sebab ini ialah kewujudan kata-kata linguistik, sejarah dan fahaman supernatural dalam Al-Quran dan pernyataan-pernyataan ini tidak mungkin berasal dari pemikiran penduduk abad ke-7 yang tidak beretika di Mekah iaitu Nabi Muhammad SAW .
Cabaran ini, yang masih belum dipenuhi, menawan fikiran orang-orang Arab pada masa pembahasan . Mereka secara rasional menilai bahawa jika seorang Arab tidak dapat mencabar Al-Qur'an dan juga bukan orang Arab, maka satu-satunya sumber Al-Qur'an adalah Pencipta.
Menurut pengulas Al-Qur'an seperti Ibn Kathir , Suyuti dan Ibn Abbas, ayat-ayat ini mengeluarkan satu cabaran untuk menghasilkan bab yang meniru bentuk kesusasteraan unik Al-Qur'an. [ Tafsir Ibn Kathir ; Tafsir al- Qurtubi ; Tafsir al- Jalalayn dan Ma'riful Qur'an]
Alat yang diperlukan untuk memenuhi cabaran ini adalah peraturan tatabahasa yang terbatas dan dua puluh lapan huruf yang membentuk abjad Arab; ini adalah langkah-langkah yang bebas dan objektif yang boleh didapati untuk semua orang. Fakta bahawa ia tidak dipadankan sejak diturunkan tidak mengejutkan para sarjana yang akrab dengan bahasa Arab dan Qur'an.
Kefasihan yang tidak dapat difahami oleh Al-Qur'an adalah berdasarkan:
i . Penggunaan bahasa yang sesuai untuk menyenangkan dan meyakinkan;
ii. Ia adalah pilihan sempurna ungkapan kata dengan bentuk lisan yang terbaik;
iii. Ketepatan makna;
iv. Apt pemilihan kata ganti dan peranti retorik;
v. Hubungan antara gaya, struktur dan makna.
Senarai di atas tidak lengkap dan mewakili sebahagian daripada sebab-sebab mengapa tidak dapat mencontohi Qur'an sehingga hari ini. [ Hamza Tzortis ]
Orang Arab bangga dengan kemahiran pidato dan sastera mereka. Setiap tahun Peraduan diadakan di pameran seperti ' Ukkaath , di mana banyak ucapan dan puisi dibacakan dari ingatan. L bahasa mereka telah mencapai kemuncaknya pembangunan, dan kefasihan dianggap sebagai kualiti tertinggi yang dimiliki olehseorang lelaki . Sebenarnya, sepuluh puisi yang paling terkenal telah dihormati bahawa mereka terukir dalam emas dan digantung di Ka'bah untuk pemujaan yang penuh. Akibatnya, Allah mendedahkan kepada nabi terakhirnya sebuah buku, yang memulakan beberapa bahagian dengan huruf yang tidak jelas seperti, "Alif Laam Meem " atau " Qaaf " atau " Noon, " menggembirakan fikiran Arab, seolah-olah berkata," Dari surat-surat ini yang anda gabungkan untuk membentuk perbualan harian anda , serta karya-karya besar dan puisi, bab ini tidak melebihi tiga baris, tetapi tidak dapat meniru, tidak kira betapa kerasnya kamu mencuba! "Oleh itu, mukjizat yang berdiri itu tidak lain adalah Al-Qur'ân sendiri , sebagaimana Nabi sendiri menyatakan,
" Semua nabi telah diberikan sesuatu yang akan membolehkan orang percaya kepada mereka. Perkara yang saya berikan itu tidak lain daripada wahyu (al-Qur'an) yang Allah wahyukan kepada saya. Jadi saya berharap bahawa saya akan mempunyai paling ramai di kalangan mereka di Hari Penghakiman. " [ Bukhari& Muslim]
5) Mereka digunakan untuk menarik perhatian. Muqatta'at bukanlah fenomena yang dimulakan oleh Al-Quran, para penyair Arab kadang-kadang menggunakan huruf-huruf bercerai pada permulaan puisi mereka untuk menarik perhatian puisi yang akan diikuti. Juga orang-orang Arab pada masa Nabi tidak pernah mempersoalkan muqatta'at walaupun pada hakikatnya mereka mencuba segala-galanya untuk meremehkan Nabi. Juga para sahabat tidak pernah meminta penjelasan muqatta'at dari Nabi, walaupun mereka dahaga ilmu. Ini menunjukkan bahawa mereka tidak hairan dengan surat-surat ini, kerana mereka biasa menggunakannya untuk menarik perhatian surah , dan untuk membuktikan bahawa Al-Quran adalah wahyu dari Allah, walaupun walaupun muqatta'at digunakan oleh penyair lama, gaya al-Quran tidak dapat dipertahankan.
Surat-surat yang disisihkan membawa perhatian kepada Al-Qur'an. Kita belajar dari ayat-ayat lain bahawa orang Arab cuba bercakap dengan Nabi untuk mengalihkan perhatian mereka dan orang lain ketika dia membaca al-Qur'an. Dengan surat ini, orang akan berhenti dan mendengar. Ini adalah kuasa sastera dan sifat yang menarik dari surat-surat yang dipisahkan. Salah satu fungsi huruf adalah untuk menangkap perhatian para pendengar. Walaupun semasa kita bukan orang Arab, kita berasa rasa kagum apabila kita mendengarnya.
Satu pendapat yang terkenal adalah bahawa surat-surat yang disjointed ini mengandungi kata-kata atau frasa yang berkaitan dengan Allah dan Atribut-Nya atau untuk kepentingan lain. Sahabat-sahabat terkenal Abdullah Ibn Abbas dan Ibn Mas'ud dikatakan menyukai pandangan ini, seperti yang dikutip oleh AbuHayyan al Andalusi di dalamnya Bahr Al Muhit . [T afsir Abu Hayyan ]
Alif ( ا ): singkatan untuk Ana ( أنا , saya)
Hae ( ح ): singkatan untuk Al- Ḥamīd ( الحميد , Yang Dipuji)
Rā ( ر ): singkatan untuk Melihat ,
Sīn ( س ): sama ada singkatan untuk Man atau singkatan untuk As- Samī '( السميع , Hearing),
Ṣād ( ص ): singkatan untuk As- Ṣādiq ( الصادق , Yang Benar),
Ṭā ( ط ): sama ada n singkatan untuk Kind / Gentle atau bersamaan dengan O (dalam dialek),
'Ayn ( ع ): singkatan untuk Al- 'Aim ( العليم , Yang Mengetahui),
Qaf ( ق ): singkatan bagi Al- Qadir ( القادر , Yang Maha Berkuasa),
Kāf ( ك ): singkatan untuk Al- Kāfi ( كافي , yang Cukup),
Lām ( ل ): singkatan untuk Allāh ( الله , menggunakan huruf kedua),
Mīm ( م ): sama ada singkatan Al- ' Alīm ( العليم , Mengetahui, menggunakan huruf akhir) atau untuk Al Majīd ( المجيد , Yang Mulia)
Nūn ( ن ): perkataan yang bermakna Inkstand,
Hā ( ه ): sama ada singkatan untuk Al- Hādīy ( الهادي , Panduan) atau singkatan untuk Man (dalam dialek), dan
YA ( ي ): bersamaan dengan O.
Surat Muqatta'at lengkap dan penampilan mereka dalam Al-Quran :
- Bab 2, The Cow: 'Alif LAM Mmm
- Bab 3, Āl -Iran: 'Alif LAM Mmm
- Bab 7, Al- A'arāf : 'Alif LAM Mmm Ṣād
- Bab 10, Yunus : 'Alif LAM Rā'
- Bab 11, Hud : 'Alif LAM Rā'
- Bab 12, Yusuf: 'Alif LAM Rā'
- Bab 13, Ra'd : 'Alif LAM Mmm Rā'
- Bab 14, Ibrahim: 'Alif LAM Rā'
- Bab 15, Hijr : 'Alif LAM Rā'
- Bab 19, Maryam: Kāf Ha Yā' 'Ain Ṣād
- Bab 20, Ṭā'-Ha ' : Ṭā' Ha
- Bab 26, Penyair: Ṭā' Sa Mmm
- Bab 27, The Ant: Ṭā' Sa
- Bab 28, Al- Qaṣaṣ : Ṭā' Sa Mmm
- Bab 29, The Spider: 'Alif LAM Mmm
- Bab 30, Orang Roma: 'Alif LAM Mmm
- Bab 31, Luqmān : 'Alif LAM Mmm
- Bab 32, Adorasi: 'Alif LAM Mmm
- Bab 36, Yā'-Sin : Yā' Sa
- Bab 38, Ṣād : Ṣād
- Bab 40, The Believer: Ḥā' Mmm
- Bab 41, Fuṣṣilat : Ḥā' Mmm
- Bab 42, Al- Shūrā : Ḥā' Mīm ; 'Ain Sa Qaf
- Bab 43, The Embellishment: Ḥā' Mmm
- Bab 44, Asap: Ḥā' Mmm
- Bab 45, Pengeriting: Ḥā' Mmm
- Bab 46, The Sandhills : Ḥā' Mmm
- Bab 50, Qaf : Qaf
- Bab 68, Pen: Nun
Bab 2, The Cow: 'Alif LAM Mmm - Saya, Allah, adalah Yang Maha Mengetahui.
Gabungan daripada surat atau huruf tunggal yang berlaku pada permulaan beberapa bab, 29 dalam semua, adalah yang dipanggil muqa tt a'at , dan menurut pendapat yang dirasakan terbaik huruf ini adalah singkatan berdiri untuk kata-kata. Orang-orang Arab menggunakan huruf yang sama dalam ayat-ayat mereka.Singkatan diketahui oleh semua bahasa, satu-satunya kegunaan mereka dalam kesusasteraan Arab bahawa surat membawa makna yang berbeza di tempat-tempat yang berbeza, dan makna diputuskan dalam setiap kes mengikut konteksnya. Ini adalah pendapat saya bn 'Ab bas (A bu H ayyan ).
Kedua-dua Ibn Abbas dan Abdullah I bn M a''u d dan Ad- Dahhak bersetuju dalam menafsirkan alif , lam, mi , berlaku di sini dan pada permulaan ke-3, Bab 29, 30, 31 dan 32 dari Al-Quran seerti saya, Allah , adalah yang terbaik Knower, alif berdiri untuk ana , lam untuk Allah , dan mi untuk a'lam (A bu H ayyan ,Muhammad I bn J arir & Ibn Qutaybah ), masing-masing yang pertama, huruf pertengahan dan terakhir kata-kata yang mereka berdiri.
'Alif LAM Mmm boleh juga bermakna; 'Allah Lateef Majeed ' - Allah menyerupai Yang Mulia.
Bab 7, Al- A'arāf (Tempat-tempat yang tinggi) : 'Alif LAM Mmm Ṣād - Saya, Allah, adalah Yang Maha Mengetahui, Yang Benar.
S ad bermaksud S adiq , yang bermaksud Benar , Janji yang tidak akan gagal (A bu H ayyan & Muhammad Ibn Jarir ), atau untuk Afs al , iaitu Penentu yang terbaik (I bn Ab bas - A bu H ayyan ), atau untuk S ab i r , yang bermaksud Allah Pasien yang memberi rehat kepada orang fasik . [Abu Hayyan , Razi & IbnQutaybah ]
Juga menurut lbn 'Abbas dan Imam Ali , empat gabungan surat Alif LAM Mmm Ṣād adalah singkatan perkataan " L Ya Allah, saya tahu dan saya jelaskan. "Kandungan Sura ini h jus tify tafsiran ini, kerana Sura h tidak hanya merangkumi pengetahuan ilahi tetapi "menerangkan" pada masa yang lebih panjang dan dengan kekayaan yang lebih besar ilustrasi subjek yang diuruskan dalam sebelum ini kepercayaan yang betul dan Aqeedah .
Ibnu Abbas juga mengatakan bahawa Alif Laam Mim Saad bererti; "Saya Allah, Yang Mengetahui Yang Terbaik."
Ayat ini juga boleh bermakna; Allah, Lateef (yang lembut / baik) , Majeed ( Yang Mulia ) , Saadiq (Yang Benar).
Bab 10, Jawapan : 'Alif LAM Rā' - Saya, Allah , adalah Penatua.
Abdullah Ibn Mas'ud dan Ibn Abbas menyatakan bahawa R a bermaksud Ra ' i , iaitu, Pelihat , atau ara , iaitu, saya lihat . [ Tabari , Ibn Abi Hatim , Abu Hayyan & Ibn Qutaybah ]
Alif Lam Ra juga bermaksud; Allah Lateef Ra zzaq - Allah yang Maha Penyayang.
Bab 19, Maryam: Kāf Ha Yā' 'Ain Ṣād - Cukup, Panduan, Berbahagialah, Mengetahui, Tuhan Yang Benar
Kaf bermaksud Kaf- in , Cukup , ha untuk Saya , Panduan , ya untuk Yami n , Berbahagialah ,
' ain untuk ' Ali m , Mengetahui , dan s ad untuk S adiq , Sejujurnya . [Abu Hayyan & Ibnu Qutaybah & Jami ' al -Bayan fi Tafsi r al-Qur'an ]
Ya juga telah ditafsirkan sebagai sebagai surat sindiran, yang bermaksud O , tetapi menurut J abi r Ibn A bdullah , ya bermaksud Yami n , Satu mempunyai yumn atau berkat . [ Tabari , Abu Hayyan & Ibn Al- Athir dan Jami ' al-Bayan fi Tafsi r al-Qur'an (Commentary), oleh Al- Shaikh Mu ' dalam al-Di n ibn Safi al-Di n ]
Menurut Ibn 'Abbas & Imam Ali , bagaimanapun, huruf kaf bermaksud Kabir (yang hebat), Ha untuk Hadi (Panduan), Ya untuk Yamin (Yang memberikan keamanan dan perlindungan). Ain untuk Aziz (yang Maha Kuasa) dan Sedih untuk Sadiq (Yang Benar). [Ibn Hajar - Fath Al-Bari]
Ayat ini juga boleh berdiri; Kareem ( Yang Dihormati ) , Haadi ( the Panduan ) , Yaamen ( the Bounteous ) , ' Aleem ( Yang Mengetahui ) , Saadiq ( Yang Benar). [Ibn Al- Athir ]
Ia telah dijelaskan di atas bahawa Syaitan yang disingkat berdiri untuk sifat-sifat Ilahi , tetapi surat tertentu yang dimaksudkan Ilahi atribut menjadi jelas dengan tradisi sahih dan konteks Surah .
Penjelasan surat yang disisihkan seperti yang diberikan oleh Rasulullah saw dalam riwayat yang diriwayatkan oleh Ummi Hani (sepupu Nabi) semestinya diterima sebagai yang terbaik dan harus diutamakan untuk semua penjelasan lain. Tetapi dalam penjelasan ini huruf ya telah ditinggalkan yang menunjukkan bahawa ia tidak menandakan apa-apa Atribut Ilahi tetapi telah digunakan hanya sebagai surat penyampai, menyertai kedua Ilahi yang pertama atribut dengan dua yang terakhir. Oleh itu penjelasannya daripada gabungan huruf ringkas akan r ead seperti ini:
"Anda Cukup untuk semua dan Anda adalah orang yang benar Panduan, 0 Yang Maha Mengetahui, Tuhan Yang Benar. "
Atau memperluaskan lagi kesannya maksudnya. " Ya, Tuhan, yang mengetahui segala rahsia saya dan benar kepada janji-janji- Mu dan dengan fasih sejati , Engkau sahaja dapat memenuhi semua kebutuhan saya dan Y sendiri dapat membimbing saya." [Ibn Hajr ]
Bab 20 - Ta ha - Wahai lelaki
Ta ha adalah gabungan dua huruf ta dan ha , menurut I bn 'Ab bas , Abdullah Ibn Mas'ud dan pengulas awal lainnya, sebuah kata yang berarti O manusia . [Tafsir Abu Hayyan & Ibn Al- Athir ]
A bu H ayyan memetik dua orang penyair dari suku ' Akk , menunjukkan bahawa dalam dialek mereka t a ha adalah makna frasa yang terkenal Wahai manusia , supaya salah seorang dari mereka tidak menjawab anda jika anda berkata ya rajulu , tetapi akan menjawab jika anda berkata T a ha . Pihak berkuasa yang sama mengatakan bahawa T a ha adalah salah satu nama Kudus Nabi seperti yang dinyatakan; " Wahai nabi yang ideal ." [Abu Hayyan ]
Abdullah Ibn Abbas berkata pada penjelasan Allah: 'Ta Ha'. Kami tidak mendedahkan kepada kamu ( Al-Quran) Al-Quran ini supaya kamu merasa sedih. Kami tidak mendedahkan Al-Quran kepada kamu, bahawa kamu harus bekerja keras. Ayat ini diturunkan ketika Nabi ( saw ) sering berdiri di solat pada waktu malam berjaga-jagalah sehingga kakinya membeku, dan Allah melepaskannya untuknya melalui ayat ini. Beliau berkata: Ta ha, yang dalam dialek Mekah artinya: Wahai manusia, wahai Muhammad, Kami tidak mengutus Jibril dengan Al-Qur'an untuk kamu bekerja keras.
Ia juga dijelaskan sebagai bermaksud berehat ( Taj al- ' Ar u s (Kamus), oleh Imam Mu h ibb al-Di n Abu-l- Fai d Murta d a ), dengan itu menjadi perkataan keselesaan kepada nabi. [Tafsir Abu Hayyan ] Dengan beberapa ungkapan diartikan sebagai, "menjadi y ou berehat" . Tafsiran terakhir ini seolah-olah agak harmonipentingnya ayat seterusnya, yang mengandungi mesej keselesaan, kesenangan dan keriangan untuk nabi . [Ibn Qutay bah ]
Bab 26 Al- Shu'ara ' ( The Poets ) ; Ṭā' Sa Mīm - Gentle , Hearing, Knowing Tuhan
Pretasi antara saya menurut bas , itu huruf-huruf ini adalah nama-nama dari Ilahi Ilahi. Saya bn Abbas menafsirkan T a sebagai berdiri untuk La ti f , makna Lembut / jenis , lihat n sebagai berdiri untuk Sami ' , yang bermaksud Pendengaran , dan mi m sebagai berdiri untuk ' Ali m , maksudnya Mengetahui . [Tafsir AbuHayyan , Ibn Jarir & Razi ]
Mungkin ada tafsiran lain; t hese bab bercakap khususnya dari panggilan Musa di Gunung Sinai, Ta melihat n boleh berdiri untuk Tu r Si na ' , atau Gunung Sinai , dan mi m boleh berdiri untuk Musa; Oleh itu, perhatian dipanggil dalam surat-surat ini kepada wahyu yang diberikan kepada Musa di Gunung Sinai , yang memberi kesaksian kepada kebenaran Nabi. Ini disokong oleh pernyataan biasa yang dibuat dalam bab terakhir kumpulan ini, bahawa orang kafir menyebutnya wahyu Musa dan Mu hmad dua sihir yang saling menyokong (28:48).
Th e sekarang dan seterusnya dua Sura h s membentuk satu khas kumpulan yang dikenali sebagai kumpulan 'Ta Sin Mim ' .
Ketiga-tiga Sura h s menanggung persamaan yang sangat rapat antara satu sama lain dalam perkara subjek mereka dan telah dinyatakan dalam tempoh yang sama di Mekah. Sebagai mereka semua berurusan terutamanya dengan cerita kehidupan Musa secara terperinci, oleh itu beberapa Commentators dari Qur 'telah mengambil huruf disingkat sebagai berdiri untuk Gunung Sinai dan Musa.
Ibnu Abbas juga berkata tentang penafsiran kata -kata Allah (Ta'ala Mi m .): Dia berkata: Ta bermaksud kekuatannya ( tawluh ) dan kekuasaan, Dosa bermaksud keagungan-Nya ( sana'uh ), dan Mim untuk tuan-tuan untuk pemerintahan-Nya ( mulkuh ).
Bab 36, Yā'-Sin : Yā' Si - O lelaki .
Menurut Imam Ali & I bn Ab bas , maksud Ya Si n dalam dialek T ayy ya ya insanu ,
iaitu, Wahai manusia , atau wahai manusia yang sempurna . Jadi ya yang bermaksud O , dikekalkan sepenuhnya sebagai sindiran , sementara kata itu insan ( lelaki ) diwakili oleh Si n (sebagai huruf di tengah-tengah perkataan) . [Abu Hayyan & Zaid Ibn Ali]
T di sini adalah hampir kesepakatan pendapat bahawa rujukan dalam singkatan ini adalah kepada Nabi sendiri , kerana Nabi Suci (damai sejahtera kepadanya) adalah pemimpin manusia . [Ibn Kathir ]
Bab 38; Ṣād - Tuhan yang benar!
S ad stands for S adiq , yang bermaksud Allah Yang Benar ( Jami ' al- Bayan fi Tafsi r al-Qur'an (Commentary), oleh Al- Shaikh Mu ' i n al- Di n ibn Sa fi al-Di n. )
O r untuk syaqah -Allah , iaitu, Allah bercakap benar. [Abu Hayyan ]
Bab 40; Ḥā' MIM - Tuhan yang Maha Pemurah!
Dalam kata-kata Nabi saw, terdapat kata-kata: "Jika kamu diserang malam, katakanlah Ha Mi m , mereka tidak akan berjaya ", di mana Ha mi m dijelaskan sebagai makna, Allahumma , atau wahai Allah! (Ibn Al- Athir ). Saya bn 'Ab bas memberikan tiga interpretasi berikut: Ini adalah nama baik Allah; ia adalah sumpah;kedua-dua huruf itu adalah singkatan bagi al-Ra h manusia , iaitu Yang Maha Pemurah ( Muhammad I bn J arir ).
Mereka mungkin singkatan juga untuk Hami d ( Praised ) dan Majee d (Glorious), atau untuk H (Hidup) dan Qayy u m (Self-Subsisting), atau untuk Ra h manusia (Maha Pemurah) dan Ra hi m (Penyayang). [Tafsir Razi ]
Ayat ini juga boleh berdiri; Hakeem ( Bijaksana ) , Majeed ( yang mulia ). [Ibn Al- Athir ]
Bab 42, Al- Shūrā (Majlis) : Ḥā' Mīm ; 'Ain Sa Qaf - Tuhan Yang Maha Pemurah! Mengetahui, Mendengar, Tuhan Yang Maha Kuasa!
Imam Ali & Ibn Abbas menyatakan bahawa 'Ain bermaksud ' Ali m atau Mengetahui, Si n untuk Sami 'atau Mendengar, Qaf untuk Qadir atau berkuasa / makhluk yang kuat . [Abu Hayyan & Tabari ]
Bab 50, Qaf : Qaf - Maha Kuasa!
Imam Ali (semoga Allah merahmatinya) menyatakan bahawa surat Qaf bermaksud nama Qadir dari Makhluk Ilahi, yang bermaksud Omnipotent atau Maha Kuasa . [Abu Hayyan & Zaid Ibn Ali]
Atau surat itu boleh berdiri untuk al- Qiyamat , Kebangkitan . [ Razi & Baidawi ]
Bab 68; Nun - Dengan tinta itu
N u n adalah perkataan yang bermaksud inkstand / inkpot . Terdapat kuasa untuk pengulas terawal bahawa huruf n u n sini bermaksud perkataan n u n , untuk Abdullah Ibn Mas'ud dan dua pelajarnya kedua-duanya dan Qatadah menganggapnya sebagai makna inkstand . Konteks, yang menyebutkan pena dan penulisan, jelas menyokong tafsiran ini . [ Tabari & Ibn Abi Hatim ]
Sementara itu Abdullah I bn 'Ab bas menganggap makna biarawati menjadi ikan seperti yang dinyatakan dalam Bab 68 [ Tabari ]
Imam Razi menyokong pandangan Ibn Abbas. Sebagai contoh, untuk menyokong pendapatnya, beliau menyampaikan surat Nun ( ن ), yang melambangkan ikan dan Surah Nun menyebut Nabi Yunus sebagai 'sahabat ikan'. [Tafsir Baidawi ]
Fakhr al-Din al- Razi , pengulas klasik tentang Al-Quran, telah mencatatkan pendapat yang berbeza mengenai surat - surat yang terkandung di dalam al-Quran ini , dan menyebut beberapa pendapat yang menyatakan bahawa huruf-huruf itu adalah singkatan, kadang-kadang merujuk kepada sifat - sifat Allah . Di samping itu, beliau menyebut bahawa orang Arab akan menamakan sesuatu selepas huruf tersebut (sebagai contoh, 'wang' sebagai ' ع ', awan sebagai ' غ ', dan ikan sebagai ' ن ').
Imam Razi menyatakan bahawa kadang-kadang huruf disingkat dipilih mengikut kandungan dan tema surah . Razi mencadangkan bahawa huruf-huruf itu bukan sahaja mewakili bunyi fonetik tetapi juga mempunyai makna simbolik, dan Qur'an mungkin menggunakan maknanya yang sama ketika memilih huruf surah .
No comments:
Post a Comment